Advokatbyrån Mannheimer Swartlings affärsjurister imponerar mest på potentiella kunder, visar en ny undersökning. Men i en ny genre hamnar favoriterna långt ned.

”Det är jätteroligt att få köparnas förtroende, eftersom konkurrensen på marknaden är så hård”, säger Jan Dernestam, vd för Mannheimer Swartling.

Det är tredje året i rad som Mannheimer Swartling blir vald till Årets advokatbyrå i branschstudien Image Watch som analysföretaget Regi har gjort för elfte året i rad. Men konkurrensen har hårdnat.

De som har svarat är 500 företag som varje år köper tjänster inom affärsjuridik för minst 100.000 kronor – och de får inte rösta på den byrå som de själva anlitar.

Nytt för i år var att köparna även fick värdera vilka byråer som ger mest positivt intryck när det gäller it-rätt och digital transformation. Där hamnar Mannheimer Swartling bara på en femte plats.

”Det är väldigt intressant, tycker vi. Köparna av affärsjuridik tror att de kan få bättre hjälp hos Delphi kring it-rätt och digital transformation än hos någon annan stor byrå”, säger Ylva Gnosse, expertkonsult på Regi Research & Strategi.

”Det betyder att kartan för den traditionella marknaden av affärsjuridik ritas om när det kommer upp nya områden och nya byråer. Den digitala transformationen har haft betydelse även i advokatbyrå-branschen för vilka byråer man har mest positivt intryck av.”

Mannheimer Swartling, följt av advokatbyrån Vinge, har en fortsatt stark position bland landets advokatbyråer. Men andra stora advokatbyråer stiger i popularitet och avståndet till de två största minskar för varje år, konstaterar Ylva Gnosse.

”Som trenden ser ut statistiskt, kommer gapet mellan de två största byråerna och andra stora advokatbyråer att minska.”

Hon ser även en annan trend inom affärsjuridiken, nämligen att man kan komma långt med specialisering.

”Kunderna väljer advokatbyråer utifrån branschkunskap, specialisering rankas högt”, säger Ylva Gnosse.

Läs hela artikeln på di.se (betallänk)

Artikelförfattare: Camilla Pålsson